tirsdag 24. januar 2012

Hagebloggtreff under Hagemessa 2012

Hei!
13-15 april er det hagemesse på Norges Varemesse. Forrige onsdag hadde jeg (Anne på Moseplassen) møte med prosjektleder Marit Sagen hvor vi snakket litt om messa og innhold i messa og hagebloggere på messa. Marit er en meget engasjert dame og det var veldig spennende å høre om planene for messa og hvordan hun jobber for å få en best mulig hageopplevelse for de besøkende. De er virkelig opptatt av å forbedre messen som de senere årene har blitt grønnere med mer planter, visningshager og inspirasjon, og i år blir faktisk også større areal.
I desember luftet jeg muligheten for å lage til et hagebloggertreff under messen, og fikk mye god respons på det. Men jeg vil gjerne høre fra flere!

Aktiviteter for Hagebloggtreff:
(Basert på tilbakemeldinger)
1. Kafétreff inne på messa, lørdag eller søndag eller begge dager.
2. Vandring i Botanisk hage for å se løkblomstringen mm. (Jeg skal prøve å få Botanisk til å guide)
3. Restaurantbesøk på fredag eller lørdag kveld. (Ønsker en som tar ansvar og organiserer dette)
4. Ingrid foreslo et lotteri under kaffen, det kan jeg prøve å finne noen sponsorer for.
- Men hva mer skal/kan vi gjøre? Har du forslag? Og bør vi samle mest mulig aktivitet på en dag, eller spre det utover?

Stand?
Så fikk jeg en innstendig oppmuntring fra Marit Sagen om at vi burde ha en hageblogger-stand (i infogaten). En slik stand er en ypperlig mulighet for oss hagebloggere å komme i kontakt med egne lesere, men det viktigste er at det gjør oss synlig for alle de som ikke allerede har forstått hva hageblogging er. Mange er nok nysgjerrig på hageblogging og det å få møte noen som forteller hvorfor de blogger og hvorfor de leser andre blogger vil kunne hjelpe de inn i bloggverdenen.
Jeg synes det hadde vært helt topp jeg om det blir stand, men det krever at nok folk har lyst til å stå i standen (to personer pr skift gir 12 skift som må fylles). Så, synes du det virker som en god ide med en slik stand? Og kunne du tenke deg å stå et eller to skift? (du trenger ikke være noen superblogger, alle som har en blogg har den kunnskapen som trengs!). Dette må avklares ganske snarlig, så har du litt lyst så gi lyd fra deg!

Foredrag:
Det holdes en serie foredrag under messen. Jeg har allerede sendt avgårde et knippe forslag til foredrag, og prosjektleder vil gjerne ha så mange ulike ideer som mulig så om du har noen forslag så kom med de!
Trolig blir det feks et foredrag om hvordan ta gode hagebilder, en ide dere hagebloggere heiet på og som Marit synes var strålende.

Vi trenger din tilbakemelding:
- Hva synes du vi skal gjøre i forbindelse med hagetreffet?
- Skal vi ha stand på messa?
- Har du ønsker til foredrag eller annet under hagemessa?
- Kommer du?
Bruk kommentarfeltet 

PS: Jeg ser akkurat at det er hagemesse i Stavanger 16-18 mars, om noen vil lage treff der så si i fra, så kan jeg lage innlegg på det for dere.

23 kommentarer:

  1. Jeg har lenge fundert fram og tilbake om jeg skal innom hagemessa i år. Fikk det ikke til i fjor, men typisk nok havner jobbehelga mi på disse dagene. Hvis jeg ikke får byttet bort må jeg nok stå over igjen...

    SvarSlett
  2. Jeg har veldig lyst til å dra til hagemessen i år, men jeg er fortsatt i tvil. Det er helt avhengig av vær og føre. Sol og oppholdsvær betyr at jeg får dugnadshjelp i hagen.

    Hvis jeg skulle dra så er det greiest at det som skjer er på Lillestrøm. Foredrag om hagefotografering har du nevnt før, det er absolutt interessant. Bloggtreff-/lunsj ville vært flott og hyggelig.

    SvarSlett
  3. Japp, jeg tar det ene skiftet, da er det bare 11 igjen.
    Melder meg også på fotokurs/foredraget.
    Hvis skiftet mitt kan legges en annen dag, melder jeg meg også på til vandring i botanisk hage. Guide er fint.
    Står over restaurant greia.

    SvarSlett
  4. Fotokurs høres veldig interessant ut. Og jeg hadde hatt veldig lyst til å treffe noen hagegale :-) Og har lyst til å dra på Hagemessa om det klaffer med jobb og jobbreiser. Foredrag: "Hvordan komme igang med å få høyde, vindskygg og struktur i hagen" (uten at det koster en formue).

    SvarSlett
  5. Skal nok stå en økt for Norsk Roseforening i år. Kanskje en for bloggerne også siden det ikke ser ut til å bli hagegalstand i år :-(

    Veldig ok å være til stede på hagemessa og treffe "kolleger" og nysgjerrige!

    Fotoforedrag er topp!

    SvarSlett
  6. Underberget, håper det går seg til så du kan komme :)

    Åshild, fint med innspill om Lillestrøm kontra Oslo. Håper også du kan komme deg dit, håper på lokalt uvær hos deg, men fint vær her ;)

    Mari Anne. Brillefint at du vil på stand! Og flott at du er med generelt :)

    Grethe, Finfint foredragsforslag, jeg noterer på listen over forslag jeg sender til Marit.

    Villrose, jeg krysser fremdeles fingrene for at det blir hagegalstand, men om ikke så håper jeg uansett at vi får til en hagebloggerstand, hyggelig å høre at du da vurderer å stå der.

    Kjempeflott å høre fra alle. Gleder meg til å møte folk!!!

    SvarSlett
  7. Hei anne:-) flott og spennende tiltak. Jeg har dessverre ikke mulighet til å være med. Gleder nav til et referat i etterkant;-) lykke til med forbredelsene;-) klem

    SvarSlett
  8. Heisann!
    Jeg kan stå på stand fredag frem til ca fire, hvis du trenger noen da. Gjerne så tidlig som mulig. :) Heller lunsj på messa, enn restaurant-treff. :)Satser på å få vært med lørdag og/eller søndag også. :)

    SvarSlett
  9. Thelma Louise, kanskje vi kan møtes en annen gang :)
    Anne Kari, så flott at du vil stå på stand! Hurra!

    SvarSlett
  10. Tror en egen liten infostand om hageblogging hadde vært veldig bra :) Tenker at det enkelt kan gjøres med å "Blåse opp" bilder fra div. blogger til å ha i bakgrunnen og så selvfølgelig litt blomster og ellers mest info til å ta med seg. Ellers lurer jeg på om det hadde vært lurt m navneskilt med navn og bloggnavn ??? Alltid kjekt å snakke med "medbloggere" og kanskje det også gir litt ekstra god service blandt utstillerne, he he ;)

    For meg er det veldig mye enklere med hagenessa i stavanger pga reisevei og innkvartering men ingenting er avgjordt for min del- ja takk, begge deler sa Ole Brum :)

    SvarSlett
  11. Hei Ingvild
    Så flott å høre at du også synes en stand er en god ide :)
    Navnskilt er absolutt lurt, det hadde jeg tenkt både for stand om det blir, og også for treffet.

    Jeg er ikke bekymra for å lage fin stand, det veit jeg vi får til, utfordringen blir å få nok til å si at de vil stå på stand til at vi kan si at vi skal delta.

    Håper vi ser deg på messa her i "Oslo" da :)

    SvarSlett
  12. Hei:) Jeg ønsker være med i det gode selskap "Hageblogger". Er nyoppstartet, håper få litt drahjelp av dere andre flinke hage- og interiør bloggere. www.interioranita.hotmail.com

    SvarSlett
  13. Husker ikke hvorfor jeg ikke kom meg til hagemessen i fjor, men husker at jeg var skikkelig SUR. Vil gjerne dra i år, jobber søndag men vil prøve fredag eller lørdag. Er jo novise innen blogging, men har vært hagegal hele livet, så jeg kan gjerne stå på stand, hvis det er behov for flere folk. Gir beskjed så snart jeg får sjekket med mannens kalender!
    God helg!

    SvarSlett
  14. Hei
    Leste om deg i frøkatalogen. Er ny på data og forholdsvis ny på hage, ellers gammel. Kunne vært fint om det fantes en liste over hagebloggere og få på messa. Er det noen sted der en kunne stille spørsmål?
    Jeg sådde en del frø som må stratifiseres i fjor,ingen kom,selv om jeg gjorde som det sto på pakken.
    Lurer på om jeg kunne så resten i år,La de stå inne i fuktig jord en ukes tid og så sette dem ut under snøen.
    Hilsen Tulla

    SvarSlett
  15. skaperglede, jeg skal legge deg til, men det må vente til blogspot har fikset et teknisk problem vi har nå, akkurat nå har jeg ikke tilgang til det.

    Moster, så flott!! Nå ble jeg glad, hurra for dere som vil stå på stand :)

    Hei Tulla, så hyggelig å se deg her :)
    Hagemessa har en rekke ulike stands, i infogata kan du ofte få hjelp med spørsmål, de som står der står på vegne av bestemte foreninger, og hageselskapet pleier også å ha en stand, de kan man spørre. Jeg vil dessuten gjerne anbefale deg å besøke internettforumet hagegal, der finner du masse likesinnede hagegale og det er en fin plass å spørre om ting og få fine inputt via andres tråder. http://www.hagegal.no/hagefora/search.php?search_id=active_topics
    Du får nok best svar ved å spørre der, men du kan gjerne spørre meg også om du vil så skal jeg prøve å svare :)

    SvarSlett
  16. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  17. Hagemessen iStavanger, i utgangspunktet ja, men tørr jeg stille opp?

    SvarSlett
  18. Hei Anne.
    Vi skal på hagemessa, ja... Vi blir i Oslo - området fra fredag til søndag. Skal en tur til Krukkegården. Jeg kan helt sikkert stå noen timer på stand. (Får sende Handyman på Villmarksmesse da).
    Blogglunch, Botanisk hage, fotokurs... jeg gleder meg.

    SvarSlett
  19. Hei
    Kan du sette meg opp igjen på Hageblogger. Kan ikke se at jeg står oppført der lenger. Lenge siden sist jeg hadde innlegg :-)

    SvarSlett
  20. Aud, skal få deg inn på listen igjen :)

    Parkveiens Hageglede. Så flott at du kan stå på stand! Nå må jeg telle opp og se hvor mange det er :D

    Novembersymra, om du tør lage et lite treff i stavanger? Det synes jeg du skal, behøver jo ikke være mer enn at dere avtaler å møtes på kafe :) Men noen må bare si hvor og når.

    SvarSlett
  21. Jeg vil svært gjerne bli medlem av Hagebloggerne.Tror jeg skulle innfri kriteriene for å bli med.
    Ellers ser jeg at dere skal være med på Hagemessa.... det kunne jeg også tenke meg å være med på.

    SvarSlett
  22. Du ble satt på listen med en gang FlittigLise, klart du oppfyller kravene :)
    Og hyggelig at du vil være med på treff :)

    SvarSlett
  23. Jeg er helt ny med hageblogging, men jeg blir helt klart med på bloggetreff!

    SvarSlett

Hei! Hyggelig å høre fra dere :)

Dessverre er det så mye spam i kommentarfeltet nå at jeg har sett meg nødt til å sette sånne forhatte bokstavgodkjenning på. (Over 90% av alle kommentarer er spam og det ekte kommentarene er stort sett påmeldinger).

Jeg har derfor nå endret slik at dere kan melde dere på listene ved å sende meg en epost på (anne @ moseplassen.com)(fjern mellomrommene), ikke ved å legge kommentar her. Så slipper jeg å få bøttevis med spam i epostkassa mi, og du slipper bokstavgodkjenning om du ikke har lyst ;)

Anne :)

Hageblogger3

  • Så ute nå! - Du kan så nå, selv om det er kaldt og snø. Du trenger ikke drivhus og du kan fint så i frossen jord. Flere frø tåler kulde og tar ikke skade av snø. Snøen ...
    for ett år siden
  • Jeg har lært nytt om Agapanthus - Det begynner å bli ganske vanlig å se agapanthus til salgs hos de forskjellige hagesentrene, og jeg har all forståelse for at vi er mange som er blitt beta...
    for 5 år siden

Svenske og danske hageblogger