mandag 20. august 2012

Hagebloggerene deler: Å kaste seg ut på dypt vann og bli en hageblogger

Er du en av de mange som leser hageblogger men ikke har en selv? Da skal du lese dagens innlegg! Marit som er en av de to bloggerene bak RANTENHAGEN forteller om kaste seg ut i det og lage sin egen blogg for å dele hagegleden.

_________________ooo000OOO000ooo_________________

Å kaste seg ut på dypt vann

Ja det er jo en klar fordel å kunne svømme, men selv da kan dypt vann være en skummel ting. Synes jeg. Og kanskje du?


Men det er akkurat det jeg har gjort nå. Hui! Armer og ben går. Som vanlig. Og hva har jeg kastet meg ut denne gangen spør du gjerne da? Jeg, Fru Ranten fra Rantenhagen, har helt frivillig (!) meldt meg som gjesteblogger her på hageblogger.no. Faktisk uten å tenke meg noe særlig der om. I yr sommerglede under varm sol og i et hav av blomster tillot jeg meg å være akkurat passe spontan. Nok.


Hemerocallis sp



Forholdsvis fersk, som jeg føler meg innen blogging, skal jeg prøve å formidle en 100% subjektiv og der av veldig ektefølt glede ved nettopp dette. Å blogge om hage. Jeg har reist rundt på nett og funnet spennende møteplasser for oss plantenerder. Jeg har byttet frø og planter. Utvekslet spørsmål og svar. Lyttet og lært. Ivrig. Men så…





Swertia kingii

Jeg begynte å tenke. Kunne vært veldig kjekt å ha en hjemmeside? Tenkte jeg for flere år siden. Jeg tenkte meg faktisk godt om flere ganger. Før jeg ikke gjorde noe. Så kom bloggingen. Veltende inn over oss som en tidevannsbølge. "Alle" blogget. Ja! Tenkte jeg. En blogg skal jeg lage meg. Jeg tenkte meg igjen godt om før jeg ikke gjorde noe. Tenkte jeg for flere år siden.

Euonymus sachalinensis

Der gikk jeg. Neida, jeg skal ikke si at jeg direkte vansmektet, men startknappen så ut til å være en lille smule defekt eller så var det rett og slett beslutningsvegring som la seg som et vatteppe rundt akkurat denne tanken. Å lage seg en blogg. En hageblogg. Min egen.

Episyrphus balteatus, blomsterflue

Men så var den plutselig der. Den gode anledningen. Som fjernet en hver handlingslammelse og vips, sånn nærmest over natten, ja så var jeg den lykkelige eier av min egen hageblogg. Hva?! Tenker du kanskje nå? Hva traff henne? Bang. Midt i hageplaneten? Og som utløste denne plutselige resolutte handlingen?

Impatiens Milo, springfrø

Jeg ville delta på en konkurranse. Og en av forutsetningene var egen blogg. Det var altså konkurranseinstinktet som ble trigget tilstrekkelig nok til at jeg nådde dette handlingens punkt i tilværelsen. Takk Anne på moseplassen.no! Som satt der i hageblogghulens åpning og lokket med heder, ære og sist men ikke minst spennende hagepremier dersom jeg kom ut av bloggskapet og meldte meg inn i det digitale hagefellesskapet. Takk! takk! Takk!

Impatiens Milo, springfrø

Og her er jeg altså nå. En hageblogger. Blant mange. Og det er jo det som er  tingen! Vi er mange og vi finner hverandre, vi besøker hverandre og vi dele våre innerste hagedrømmer med hverandre. På bloggen er det lov å være personlig. Vi byr på oss selv og vårt. Dagsaktuelle rapporter om alt og ingenting.

Valmue, 1 årig

Når man så å si sitter der på hver sin tue rundt i det ganske hageland, ja så er bloggingen en mulighet for å by på det beste i hagen til en hver tid. Jeg deler gjerne på hagegleder så vel som sorger. Bilder som før kun var hardiskfyll kan deles med andre hagenerder. I inn og utland. Vi knytter digitale hagevennskapsbånd og gledes stadig over nye og spennende hageblogger som dukker opp på vår vei.

Clematis recta purpurea

Hvordan er det med deg? Om du ikke allerede har en hageblogg håper jeg du nå har blitt inspirert til å  nå ditt eget handlingspunk?! Ellers må du kanskje vente på neste konkurranse utlysning på moseplassen?! Eller vi sees igjen i Rantenhagen?

Lykke til!

19 kommentarer:

  1. Kjempeflott innlegg du har skreve her. Kjenner meg heilt igjen i di skildring. For min del vart eg oppfordra frå ei frøken......Hadde det ikkje vore for henne hadde det ikkje blitt med meg. Men utrulig kor kjekt det skulle bli.............eg er berre i startfasen enno.
    Men dette kan eg anbefale :D

    SvarSlett
  2. Beskrivende som alltid :) Vi må av og til ha et spark bak for å våge oss ut i verdensveven, men du verden så morsomt det er. Og så får vi mange virtuelle venner både her hjemme og i utlandet. Verden blir veldig liten plutselig!
    Vakre bilder!

    SvarSlett
  3. Ja med fare for å gli over i det banale, så vil jeg si at hagebloggingen har åpnet en ny verden for meg :) Jeg har oppdaget at jeg elsker å skrive. Det var en ny opplevelse! Jeg har også oppdaget gleden ved å ta bilder, når man vet at de skal legges forholdsvis dagsaktulle ut til allmen beskuelse :) Det vi kaller "rett i bloggen". Og når dette nå er sagt så må jeg raskt legge til at jeg koser meg glugg med alle de flotte bloggene jeg møte på mine digitale hagevandringer! Og jeg lærer stadig noe nytt :) Ikke minst navnet på planter jeg bare må ha i egen hage...

    SvarSlett
  4. Flott skrevet Marit! Håper du med dette inspirerer noen flere til å ta steget ut i bloggverden. Som du skriver, det er stadig noe nytt å lære.
    Flotte bilder, som alltid!

    SvarSlett
  5. Ja, jeg tror det tok meg fire måneder fra min datter hjalp meg med starte bloggen til jeg la ut mitt første innlegg som bestod av et foto....i ettertid er jeg blir mer vågal og ikke like kritisk til hva jeg serverer. I en ellers travel hverdag ser jeg på bloggen som dagspresse. Det kommer alltid en ny mulighet i morgen...dessuten er det på hobbibasis . Men det er gøy å lage mer informative og kompliserte innlegg når tiden strekker til. Så jeg håper at bloggen min oppleves som variert og spennende....mange liker den, det får jeg jo bekreftet gjennom koselige kommentarer. Og det er så gøy...

    SvarSlett
  6. Hei!
    Jeg vil gjerne stå oppført som hageblogger. Min adresse er:
    http://vernatrehus.blogspot.no/
    Jeg blogger om hagen om sommeren og hus om vinteren.
    Hilsen Ingun

    SvarSlett
  7. Det er alltid kjekt å "besøke" Rantehagen!

    SvarSlett
  8. Etter innstruks skulle jeg legge en kommentar under siste innlegg. - riktig?
    Jeg lurer på hvor min hageblogg minminivilla.blogg.no sin lenge er på disse sidene - bare lurte fordi jeg faktisk ikke finner den igjen he he he snart slutt på min sesong i hagen nå !

    SvarSlett
  9. Hei, Jeg vil gjerne stå oppført som hageblogger. Min adresse er: http://enerhagen.blogspot.no. Jeg blogger om det gode og frodige hagelivet i den røde stuen i de svenske skoger. Litt blogging om huset, vedlikehold og andre småsysler på Enerhagen følger også med(bosatt i Oslo, men tilbringer mye tid på landstedet Enerhagen). Hilsen Jannicke

    SvarSlett
  10. En hageglad venn av meg har laget seg blogg. Hun ville blitt glad for å komme på hageblogger listen:)
    Hennes adresse er:

    http://camilla-mittlillehjem.blogspot.com/

    SvarSlett
  11. Et herlig innlegg! Nå skal jeg inn og besøke bloggen din:-)

    SvarSlett
  12. Så fint innlegg og flotte bilder! Vil gjerne stå på listen.

    http://hagenmedtjeld.blogspot.no/

    SvarSlett
  13. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  14. Du er så flink til å skrive, Marit! Flotte bilder er det også i bloggen din :-)

    SvarSlett
  15. Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger. Hvem er ikke svak for litt ros?! Så håper jeg jo at noen har latt seg inspirere da?! Det kan jo nevnes at moseplassen.no har ny konkurranse med frist til i morgen for å komme med bidrag. Jeg er selvfølgelig med! Du da?

    SvarSlett
  16. Hei!
    Kan jeg få komme på hagebloggerlisten?
    Adressen er
    http://hagenmedtjeld.blogspot.no/

    SvarSlett
  17. Jeg vil gjerne være med på listen. Mvh ymmeli.blogspot.com

    SvarSlett
  18. Glemte å si at jeg blogger interiør og hage.

    SvarSlett
  19. Ønsker å komme på hageblogger-listen, adressen er humlehagen.blogspot.com
    Hilsen Else Britt:)

    SvarSlett

Hei! Hyggelig å høre fra dere :)

Dessverre er det så mye spam i kommentarfeltet nå at jeg har sett meg nødt til å sette sånne forhatte bokstavgodkjenning på. (Over 90% av alle kommentarer er spam og det ekte kommentarene er stort sett påmeldinger).

Jeg har derfor nå endret slik at dere kan melde dere på listene ved å sende meg en epost på (anne @ moseplassen.com)(fjern mellomrommene), ikke ved å legge kommentar her. Så slipper jeg å få bøttevis med spam i epostkassa mi, og du slipper bokstavgodkjenning om du ikke har lyst ;)

Anne :)

Hageblogger3

  • Så ute nå! - Du kan så nå, selv om det er kaldt og snø. Du trenger ikke drivhus og du kan fint så i frossen jord. Flere frø tåler kulde og tar ikke skade av snø. Snøen ...
    for ett år siden
  • Jeg har lært nytt om Agapanthus - Det begynner å bli ganske vanlig å se agapanthus til salgs hos de forskjellige hagesentrene, og jeg har all forståelse for at vi er mange som er blitt beta...
    for 5 år siden

Svenske og danske hageblogger