mandag 26. mars 2012

Hagebloggerene deler: Blåveiser og andre veiser

Vi har hatt et forrykende vårvær på Østlandet de senere ukene. Vårblomstrene popper opp i bloggene, den ene skjønnere enn den andre. I dag viser Villrose som blogger på VILLROSES HAGE frem en av sine vårblomstfarvoritter: Veisene.
- God uke, håper solen skinner på deg der du er, enten du har blomstring eller snø i hagen :)

_______________________ oOOOo _______________________


Livgivende vårfølelse strømmer gjennom natur og hage. Vekker en vinterdøsig hageeier med sol på kinn. O' lykke! Blåveisen blomstrer tre - fire uker tidligere enn vanlig!





Finnes det en vakrere blomst i hele verden? I en naturnær hage på vestsiden av Oslofjorden, vokser den vilt. Den utrolige blåfargen er vårtegnet vi lengter og speider etter. Den sprenger seg vei gjennom gråbrunt løv:






Kalkrik jord, litt skogbunn og skygge, det liker veisene. De blomstrer før tærne får løv, og utnytter slik vårlyset i skogen. Så forsvinner de og overlater scenen til mer prangende vekster. Det fine bladverket til blåveisen blir stående.

Må vise fram min lille skatt av en "rødveis". Hepatica japonica 'Red Forest' er navnet. Den vokser selvfølgelig ikke vilt, men er importert. Jeg har ikke mange "fine" sorter ennå, men i år skal jeg være med på en import og sikre meg noen riktige juveler!






Siden jeg har gode forhold for slekten Hepatica, vil jeg unne meg en liten samling. Fylte, halvfylte og litt forskjellig snadder har jeg bestilt. Det er mange lidenskapelige samlere rundt i verden, og mange betaler store summer for en eksklusiv sort.

Når alt kommer til alt er vel det naturlige aller vakrest? Tenk, snart dekker hvitveisen bakken!








Her vokser hvitveis nesten som ugress i hagen. Jeg lar den teppelegge, for etter blomstring er den helt vekk. Hvitveisen fungerer også fint som bakgrunnsplante for andre snå skjønnheter. Her er Soldanella alpina i forgrunnen:







Foran huset vokser en hvitveis som nærmest er blå. Lurte fælt på om dette var en variant, eller om det er jordsmonnet som gjør den annerledes. På hageforumet hagÉgal fikk jeg selvfølgelig svar: Det er nok sorten Anemone nemorosa 'Robinsoniana'. Stas!








Hvitveis kommer så rikelig at man kan plukke inn mange små buketter over en lang periode. Her ser dere forskjellen på den vanlige hvite og 'Robinsoniana':





God jakt etter fine vårtegn! Om ikke våren er kommet til deg, så er det helt sikkert at den er på vei.
- Hagehilsen fra Villrose!


Pst: Har du veiser? Del gjerne lenker i kommentarfeltet til blogginnlegg eller bilder :)

15 kommentarer:

  1. Nydelige veiser, spennende med de farvekombinasjonene. Koselig innlegg Villrose. Anita

    SvarSlett
  2. Ingenting er som blåveisen og våren:) Vi har også Gulveis (Anemone ranunculoides), men det er litt tidlig enda. Kommer når hvitveisen har godgjort seg litt.
    Vi har store blåveis-enger her i nabolaget og da er de i alle farger fra helt hvit til mørk blå,lys blå, lilla og rosa.

    SvarSlett
  3. De er rett og slett nydelige! Jeg elser veiser! Men har ikke fått skaffet meg noen selv enda. Her i området vokser det ikke en eneste veis,tror aldri jeg har sett en blåveis i hele mitt liv..
    Må være en av verdens vakreste blomster :) Herlig innlegg:) Klem Ellen.

    SvarSlett
  4. Her har jeg skrevet litt om noen av mine veiser :-)

    SvarSlett
  5. Det er så flott med disse vårblomstene. Og å ha så mange veiser i hagen, det blir jeg litt missunnelig på :) Skulle gjerne hatt tett i tett med veiser i skråningen bak huset ja :)
    Klem Lene

    SvarSlett
  6. Den Robinsonvarianten er aldeles nydelig. Tenk å ha det sånn på tomta si, nydelig!

    SvarSlett
  7. Ja blåveisdilla er det lett å bli smittet av :)Det kan anbefales!

    SvarSlett
  8. Flott innlegg! Veisedilla er en koselig hobby :-)

    SvarSlett
  9. Hei!

    Sender link til mine haveblogg

    www.minlillehave.blogspot.com

    Vil gjerne bli med på en liste ...

    Vennlig hilsen Signe Idsøe Røed
    Havnegata 4 - 4790 Lillesand

    SvarSlett
  10. Så hyggelig at dere deler veisegleden, med spennende lenker og alt :-)

    Gulveis vokser nede ved elven her i nærheten, noe senere på våren.

    SvarSlett
  11. Jeg ahr så lyst på tepper av hvitveis i hagen, jeg begynte å plante så vidt noen i fjor... men jeg vet ikke om de vil trives... det samme gjelder blåveis... jeg får se på hav jeg kan skape av miljøre til dem. Hvitveisen ville jeg gjerne hatt i plenen...

    SvarSlett
  12. Linda, hvitveisen er jo fæl til å spre seg med rotutløpere. Blåveis sprer seg ikke så lett. Som nevnt trives de best i kalkrik jord og vandrende skygge under løvtrær. Lykke til!

    SvarSlett
  13. Hei! Hvitveis er vakkert! Fine bilder! Jeg håper at min nye Blogg: Min Villahage blir nevnt i Hageblogger. Tusen Takk!
    Hilsen Vigdis

    SvarSlett
  14. Håller med, blåsippor är nog en av de vackraste blomster som finns. Den dyker upp när man längtar som mest. Och dina bilder var otroliga!!

    Tack för titten.
    Välkommen till mig om du har lust.
    Den passionerade trädgårdsturisten
    Stockholm

    /Ann

    SvarSlett
  15. Takk for veldig hyggelige kommentarer.

    Tar gjerne en tur inn til Ann i Stockholm også :-)

    SvarSlett

Hei! Hyggelig å høre fra dere :)

Dessverre er det så mye spam i kommentarfeltet nå at jeg har sett meg nødt til å sette sånne forhatte bokstavgodkjenning på. (Over 90% av alle kommentarer er spam og det ekte kommentarene er stort sett påmeldinger).

Jeg har derfor nå endret slik at dere kan melde dere på listene ved å sende meg en epost på (anne @ moseplassen.com)(fjern mellomrommene), ikke ved å legge kommentar her. Så slipper jeg å få bøttevis med spam i epostkassa mi, og du slipper bokstavgodkjenning om du ikke har lyst ;)

Anne :)

Hageblogger3

  • Så ute nå! - Du kan så nå, selv om det er kaldt og snø. Du trenger ikke drivhus og du kan fint så i frossen jord. Flere frø tåler kulde og tar ikke skade av snø. Snøen ...
    for ett år siden
  • Jeg har lært nytt om Agapanthus - Det begynner å bli ganske vanlig å se agapanthus til salgs hos de forskjellige hagesentrene, og jeg har all forståelse for at vi er mange som er blitt beta...
    for 5 år siden

Svenske og danske hageblogger