mandag 19. mars 2012

Hagebloggerene deler: Oppstart i drivhuset!

Denne ukens gjesteblogginnlegg kommer fra NEW DAWN: MIN HAGEVERDEN. New Dawn blogger om hage fra milde Sunnmøre hvor våren allerede er godt i gang med fargesprakende krokus i bakken. Og ikke bare har hun krokus, hun har også drivhus! Og det er er nettopp drivhuset som er tema i dag, New Dawn deler hva hun gjør nå helt i oppstarten av sesongen:

Har du drivhus og egne erfaringer du vil dele? Bruk kommentarfeltet!

_______________________ o000o_______________________

Endelig har året drivhussesong begynt og det er på tide å ta drivhuset i bruk. Dette er noe jeg lengter etter hele vinteren, og gleden er ekstra stor når jeg i år kan starte tidligere enn noen gang. Dette er min tredje sesong med drivhus og det har heldigvis vært en mild vinter i motsetning til de to foregående.

Jeg har planter til overvintring i en del av drivhuset som jeg isolerer meg bobleplast og varmer opp. Termostaten stiller jeg på 5 grader og det holder til Pelargonium, blodbeger og diverse.


Innflyttingen i drivhuset foregår i tre etapper og bak bobleplasten her står de plantene som jeg har hatt til overvintring.


Både blodbeger og Pelargonium (de to øverste bildene) har klart seg bra, og en av fordelene med å overvintre blodbeger er at frøene rekker å modnes (bildet nederst til høyre).

Krukker med tulipan står i den delen som ikke er oppvarmet og de har allerede kommet godt i gang. Pusen Frøya er en trofast kamerat i drivhuset og liker godt å snuse på spirene :-)

Den 26. februar ble flere brett med stauder flyttet ut i drivhuset fra planterommet. Termostaten settes på 10 grader, og lyset blir slått på fra kl 18 - 24.


Her et brett med lupiner, tusenfryd og Dianthus barbatus nigrescens 'Sooty' som jeg har tatt frø av. Håper den er frøekte, for jeg vil gjerne ha flere av disse i hagen.

Den 11. mars tok jeg hele drivhuset i bruk, og flytter ut diverse sommerblomster og flere sorter med Dahlia. Bobleplasten bretter jeg bare til side, og den blir ikke fjernet før jeg får bruk for de siste hyllene som nå ligger bak plasten. Det er greit å ikke bruke mer strøm enn nødvendig. Samtidig skrur jeg temperaturen opp til 14 grader.




Fremdeles er det god plass, men det forandrer seg fort. Jeg har fremdeles mange priklepotter stående.

Det siste jeg flytter ut i drivhuset er tomat, paprika, chilli og agurk. De står fremdeles på planterommet, og fortsetter det milde været flytter jeg de ut i løpet av neste uke. Her kan dere se hvordan jeg ordner det med undervanning til tomatplantene.



Uansett hvor godt jeg sjekker så følger det med ubudne gjester. Dette er en Boa-snegle, og jeg har hørt at den jager vekk brunsneglene så denne lever i beste velgående ennå :-)



Drivhuset lyser godt opp i vintermørket :-)

Hagehilsen fra New Dawn: Min hageverden!


OPPDATERT: New Dawn finn spørsmål i kommentarfeltet om varmeovn og termostat og har svart ved å skrive en oppfølgingsbloggpost hos seg selv! For en service!

7 kommentarer:

  1. Herlig med drivhusliv tidlig i sesongen:) Vil du fortelle hva slags varmeovn og termostat du har? Jeg er ikke fornøyd med mine...

    SvarSlett
  2. Linda, jeg kan lage et blogginnlegg på bloggen min med bilder og litt tekst.
    Husker ikke i farta hva jeg har, og må ut i drivhuset med kameraet først.

    SvarSlett
  3. Hei, jeg er ny i bloggverden, men har lagt ut en del bilder på bloggen min, fra da vi satt opp drivhuset i hagen.http://sisselrot.blogspot.com/
    Kanskje noen andre får noen gode tips. Drivhuset er et delig sted å være når vårsola varmer og det spirer og gror!

    SvarSlett
  4. Fint å lese fra ei skikkelig aktiv hagedame:)Er imponert!

    SvarSlett
  5. Kjempeflott:))
    Dette kan du og er plantene dine er superfine...
    Boasniglen...har hørt den spiser brunsniglen...
    Gleder meg til å følge med i veksthuset ditt fremover våren:))

    SvarSlett
  6. Jeg har nå blogget litt på min egen blogg om varmeovn og termostat som jeg bruker i drivhuset.

    SvarSlett
  7. Takk for at du tok deg tid til å gi så godt svar! jeg har oppdatert bloggposten med en lenke :)

    SvarSlett

Hei! Hyggelig å høre fra dere :)

Dessverre er det så mye spam i kommentarfeltet nå at jeg har sett meg nødt til å sette sånne forhatte bokstavgodkjenning på. (Over 90% av alle kommentarer er spam og det ekte kommentarene er stort sett påmeldinger).

Jeg har derfor nå endret slik at dere kan melde dere på listene ved å sende meg en epost på (anne @ moseplassen.com)(fjern mellomrommene), ikke ved å legge kommentar her. Så slipper jeg å få bøttevis med spam i epostkassa mi, og du slipper bokstavgodkjenning om du ikke har lyst ;)

Anne :)

Hageblogger3

  • Så ute nå! - Du kan så nå, selv om det er kaldt og snø. Du trenger ikke drivhus og du kan fint så i frossen jord. Flere frø tåler kulde og tar ikke skade av snø. Snøen ...
    for ett år siden
  • Jeg har lært nytt om Agapanthus - Det begynner å bli ganske vanlig å se agapanthus til salgs hos de forskjellige hagesentrene, og jeg har all forståelse for at vi er mange som er blitt beta...
    for 5 år siden

Svenske og danske hageblogger