mandag 5. mars 2012

Hagebloggerene deler: Den frodige øya!

Dette er det første innlegget i en serie gjesteblogginnlegg som kommer fast her på hageblogger.no mandagene fremover. De blir skrevet på omgang av bloggere på listene her (har du lyst til å bidra så legg igjen en hilsen ved å følge lenken, ikke i dette kommentarfeltet, da blir det kaos for meg). Håper disse blogginnleggene kan bidra til økt aktivitet og kunnskap om denne superpraktiske samlingen av Norske hagebloggere, og ikke minst gi dere bloggere en ekstra mulighet til å vise dere frem.

Første blogger ut er Unn, hun har besøkt drømmeøya Madeira, en kjent og kjær hagedestinasjon. Unn har bloggen TINS ROSE,
hvor hun blogger om hage, interiør og håndarbeide, med hovedvekt på hagestoffet i hagesesongen. 
- Ta godt i mot Unn!




Jeg har valgt å skrive litt om Madeira, som har vært en favoritt for meg i mange år og som har det meste av hva en blomsterelsker kan begjære.

Jeg regner med, at mange hageelskere med meg, har besøkt den portugisiske øya, som ligger i Atlanterhavet, for Madeira har en enorm flora, og en fantastisk bredde når det gjelder blomster, vekster og trær.


Hawairose
Oleander
Årsaken er at på Madeira vokser blomster fra hele jordkloden

Frodigheten er spesiell på denne bratte, steinete øya. Enkelte ganger lurer man på hvorledes planter vokser uten regn i lange perioder og noen ganger i sand, uten snev av jord...

Afrikansk tulipantre
Blomsterhandlere... som her nede på den store hallen i Funchal, selger både frø og blomster, som de pakker ned i esker man kan sende som annen bagasje, hvis noen har ønske om å ta med blomster hjem...på lovlig vis.
Høyt ovenfor Funchal ligger den knøttlille landsbyen Monte, som med sin lille, vakre hvite kirke har en fantastisk hage, som er etasjevis. Det er som en drøm for en hageelsker, og den har store platåer med en enorm variasjon med blomster, busker og planter. Det kan virke noe eventyrlig, uvirkelig, for en som kommer dit første gangen...
Canna


Paradisfuglblomst

Slektning av Paradisfuglblomsten
Jeg vil anbefale alle hage- og blomsterelskere å feriere på Madeira. Den har behagelig temperatur hele året, en veldig flott, høytliggende botanisk hage som klorer seg fast i fjellveggene, og har en formidabel utsikt over Funchal. Cameliatrær vokser i hopetall, i hvert fall i den private hagen jeg besøkte, jeg glemmer den aldri. Husk å sjekke når de ulike planter du ønsker å se har blomstringstid...Plumeriatrærne står i hvert fall i full blomst i juli-august. Hvis du har anledning til å reise, er dette et tips fra meg!





KLEM fra TINS ROSE

2 kommentarer:

  1. Vi har vært på Madeira en gang. Det var i juli, absolutt å anbefale da også.Vi leide bil et par dager og kjørte rundt øya. Glemmer aldri opplevelsen av å kjøre gjennom smale, svingete veier med store hortensia voksende på begge sider.
    fint innlegg, Unn! Nå fikk jeg virkelig lyst til å reise tilbake til Madeira.

    SvarSlett
  2. Svar: Det som jo er så flott med Madeira, er at man kan reise når som helst på året og det vil alltid være noe som står i full blomst. Den mest trafikkerte sesongen er vel august, da søreuropeerne har ferie, men da er det også godt og varmt der nede:)

    SvarSlett

Hei! Hyggelig å høre fra dere :)

Dessverre er det så mye spam i kommentarfeltet nå at jeg har sett meg nødt til å sette sånne forhatte bokstavgodkjenning på. (Over 90% av alle kommentarer er spam og det ekte kommentarene er stort sett påmeldinger).

Jeg har derfor nå endret slik at dere kan melde dere på listene ved å sende meg en epost på (anne @ moseplassen.com)(fjern mellomrommene), ikke ved å legge kommentar her. Så slipper jeg å få bøttevis med spam i epostkassa mi, og du slipper bokstavgodkjenning om du ikke har lyst ;)

Anne :)

Hageblogger3

  • Så ute nå! - Du kan så nå, selv om det er kaldt og snø. Du trenger ikke drivhus og du kan fint så i frossen jord. Flere frø tåler kulde og tar ikke skade av snø. Snøen ...
    for ett år siden
  • Jeg har lært nytt om Agapanthus - Det begynner å bli ganske vanlig å se agapanthus til salgs hos de forskjellige hagesentrene, og jeg har all forståelse for at vi er mange som er blitt beta...
    for 5 år siden

Svenske og danske hageblogger