mandag 12. mars 2012

Hagebloggerene deler: Småskala kjøkkenhage

Dette er det andre innlegget i en serie gjesteblogginnlegg som kommer hver mandag her på hageblogger.no fremover, et tiltak jeg håper kan bidra til økt aktivitet, og kunnskap om denne flotte siden :)

Det er en fryd å kunne bruke plassen til å trekke frem noen av våre bloggere, og i dag skal Anne Kari som har bloggen HAGEBO gi tips om hvordan en kan ha en liten grønnsakshage, perfekt for de som har lite plass, eller som ikke har erfaring på dette og vil starte med noe enkelt. Anne Kari er utdannet innen hagebruk på Ås og sprer kunnskap og hageglede gjennom blogg, kurs og rådgivning.



Opplever at mange gjerne ønsker seg en egen kjøkkenhage, men ikke helt tror de får til, eller ikke helt har plass. Tenkte derfor jeg skulle dele de erfaringene jeg gjorde meg i fjor, så kanskje noen flere ser at mulighetene er mange.

Min egen kjøkkenhage består litt av karmer, noen små felter, og krukker.
Å lage en kjøkkenhage med pallekarmer er en lur måte å starte på. Pallekarmer eller pallekrager får du kjøpt til en billig penge på byggevarehus. For å se bilder av de i bruk, se denne linken til Nefertits blogg. Bruk minst to i høyden, for å få nok jord. Godt med jord reduserer hyppigheten av vanning og gir plantene nok rom rundt seg. Noen velger å legge duk i bunnen. Fordel med duk, er at den reduserer muligheten for rotugras, så er du plaget med det, ville jeg vurdert duk. Ellers er det like lurt å sette rett på bar jord, for å litt større mulighet til å hente fuktighet fra bakken. Å bruke god jord, gjerne iblandet kugjødselkompost, er minst like viktig som å ha gode planter.



Er du nybegynner, så start med noe enkelt. Reddiker og plukksalat kan sås i flere omganger gjennom sommeren, og gir sikker avling. Krydderurter kan kjøpes som småplanter, og er også en sikker sak. Poteter likeså, men denne tar mye plass, så skal du bare ha en eller to kasser, så velg bort potet.



Sukkererter går fint. I fjor satte jeg en staur, midt i kassa, og tredde snorer fra toppen og ned til hvert hjørne. Snorene kan festes til feks. en spiker, eller med teltplugger. Langs snorene klatrer da sukkererter og bondebønner. Fordelen med den ene stauren, er at den er lett å sette opp, og også lett å fjerne, hvis du skal ha noe annet enn klatrere i den kassa til neste år. Rundt stauren hadde jeg grønnkål. Grønnkål er enkel å få til, og gjør masse av seg. Purre, vårløk og mangold er også gode grønnsaker. Kjøp gjerne småplanter hvis alt er nytt. Da er etableringsfasen enkel.

Pallekarmene gir også fin mulighet til å trekke over fiberduk, for å bedre forholdene på våren, og redusere frostskade på høsten.

I krukker har jeg noen månedsjordbær (gir bær hele sommeren), og så har jeg en stor krukke med tomater. Tomater trenger masse vann og sol, så tomatkrukka mi er stor (så den holder masse vann), står midt i sola, og rett ved vannkrana.

Jeg har flere karmer og felter, og prøver dermed å planlegge litt, hva som er hvor. Vekstskifte er lurt, og slett ikke vanskelig. Mer om vekstskifte kan du lese i bloggen min her.

Det er i hvertfall ikke noe som smaker så godt som egenproduserte grønnsaker og urter!

Hagehilsen fra Anne Kari og Hagebo :)

2 kommentarer:

  1. Heia kjøkkenhagen! Ingen ting er bedre enn kortgått mat, og jeg legger også inn et godt ord for bønner.

    SvarSlett
  2. Hej!

    Jag skulle gärna vilja ha med min blogg under fliken på svenska och danska trädgårdsbloggar.

    Mvh Åsa

    www.tradgardenpahojden.blogspot.com

    SvarSlett

Hei! Hyggelig å høre fra dere :)

Dessverre er det så mye spam i kommentarfeltet nå at jeg har sett meg nødt til å sette sånne forhatte bokstavgodkjenning på. (Over 90% av alle kommentarer er spam og det ekte kommentarene er stort sett påmeldinger).

Jeg har derfor nå endret slik at dere kan melde dere på listene ved å sende meg en epost på (anne @ moseplassen.com)(fjern mellomrommene), ikke ved å legge kommentar her. Så slipper jeg å få bøttevis med spam i epostkassa mi, og du slipper bokstavgodkjenning om du ikke har lyst ;)

Anne :)

Hageblogger3

  • Så ute nå! - Du kan så nå, selv om det er kaldt og snø. Du trenger ikke drivhus og du kan fint så i frossen jord. Flere frø tåler kulde og tar ikke skade av snø. Snøen ...
    for ett år siden
  • Jeg har lært nytt om Agapanthus - Det begynner å bli ganske vanlig å se agapanthus til salgs hos de forskjellige hagesentrene, og jeg har all forståelse for at vi er mange som er blitt beta...
    for 5 år siden

Svenske og danske hageblogger